برخی افراد به صورت ژنتیکی از فیزیک و متابولیسم مناسب جهت انجام ورزش بدنسازی برخوردار هستند. افرادی که به اصطلاح “نچرال” خطاب می‌شوند. برنامه بدنسازی نچرال یا همان طبیعی مناسب این دسته از افراد می‌باشد که باید با چینش مناسب تمرینات سعی کنند تا حد امکان از پتانسیل بدن خود بهره ببرند.

تفاوت تمرینات ورزشکاران نچرال و غیرنچرال

بسیاری از افراد بر این باورند که کلید رشد بیشتر عضلات در استراحت بیشتر، تمرینات کمتر و سبک‌تر می‌باشد. شاید این فرضیه برای بسیاری درست باشد ولی افرادی که بدنبال بدنسازی نچرال هستند در این دست قرار نمی‌گیرند.
برای مثال روتین ۳ جلسه تمرین – ۳جلسه استراحت می‌تواند باعث افزایش سرعت رشد عضلات بسیاری از ورزشکاران بشود. ولی همانطور که اشاره شد این برنامه نمی‌تواند مناسب بدنسازی نچرال باشد. در ادامه به بررسی دلایل علمی این باور خواهیم پرداخت.

تفاوت تمرینات ورزشکاران نچرال و غیرنچرال

دو عامل تاثیرگذار در تنظیم برنامه بدنسازی نچرال

برای مشخص شدن نحوه تنظیم برنامه بدنسازی نچرال تحقیقات فراوانی انجام شده است. در نتایج این تحقیقات دلایل بسیاری برای طراحی تمرینات مختص این دسته از ورزشکاران به دست آمد. قصد داریم دو مورد از مهمترین آنها را مختصر و مفید توضیح دهیم.

۱- آزاد سازی سایتوکاین ها

با بالابردن میزان فعالیت بدنی و انجام تمرینات بیشتر می‌توانیم شاهد آزادسازی میزان بیشتری سایتوکاین (Cytokine) در بدن باشیم. بیشتر شدن میزان سایتوکاین در بدن، سرعت بخشیدن به ریکاوری را در پی دارد. البته باید دقت داشته باشیم که ضرب آهنگ و فشار تمرینات باید به درستی تنظیم شوند. انجام تمرینات مکرر می‌توانند باعث بهبود روند ریکاوری نیز بشوند.

آزاد سازی سایتوکاین ها

۲- سازگاری بدنی

شما در هر امری که ممارست به خرج دهید، در نهایت باعث پیشرفت شما در آن زمینه خواهد شد. حال هرچقدر میزان فعالیت بدنی و در مقابل زمان ریکاوری خود را بهبود دهید، در این موضوع بهتر خواهید شد. مکانیزم بدن انسان به گونه‌ای است که با هر شرایطی سازگاری پیدا می‌کند. این به این معنی است که هرچقدر شما یک عمل را تکرار کنید، بدن شما برای انجام دفعات بعدی آن، آماده‌تر خواهد بود. حال در حوزه بدنسازی نچرال باید به این نکته توجه کنید که آمادگی قبلی موجب تطابق بیشتر و در نتیجه عدم فشار مطلوب می‌شود. پس بسیار حائز اهمیت است که حتما در برنامه خود تغییر بوجود آورید تا از بروز یکنواحتی جلوگیری کنید.

سازگاری بدنی

بدنسازی نچرال نیاز به مدیریت زمانی پیچیده‌ای دارد که باید توسط متخصصین این امر تحت نظر قرار بگیرد.

تاثیر تمرین مکرر برای بدنسازی نچرال

شاید از خیلی افراد شنیده باشید که کلید پیشرفت در بدنسازی در تمرین مکرر می‌باشد. این تمرین مکرر صرفا تنها به معنی تکرار یک تمرین خاص نمی‌باشد. تمرین مکرر به معنای بالابردن تعداد جلسات تمرینی در کنار حفظ تنوع و عدم تکرار عضله است. شما می‌توانید یک عضله را یک بار در هفته تمرین دهید و هر روز یک جلسه تمرینی متفاوت را نیز پشت سر بگذارید. توجه به این نکته بسیار مهم است که برخی عضلات به صورت کمکی و غیرمستقیم در حین انجام تمرینات درگیر می‌شوند.
برای مثال در زمان انجام تمرینات سینه، تمرکز شما بر روی عضلات همین ناحیه است. ولی همزمان عضلات پشت شما نیز درگیر می‌شوند و متحمل فشار می‌شوند. این نکته بسیار مهمی است که باید در زمان تنظیم برنامه تمرینی به آن توجه ویژه داشت. ورزشکارانی که تمایل به بدنسازی بدون دوپینگ دارند باید حتما زیرنظر مستقیم یک متخصص قرار بگیرند.

تاثیر تمرین مکرر برای بدنسازی نچرال

اهمیت برنامه ریزی تمرین مکرر در حوزه بدنسازان نچرال دو چندان است. عضلاتی که به صورت جانبی درگیر تمرین می‌شوند باید با دقت کافی در برنامه بدنسازی نچرال گنجانده شوند.

null
نتیجه گیری
موارد و موضوعاتی که در حوزه بدنسازی افرادی که با مصرف هورمون‌های رشد به بدنسازی می‌پردازند مورد توجه قرار می‌گیرند، در حوزه نچرال هم کانون توجهات هستند ولی از یک منظر متفاوت. این تفاوتها را در نظر داشته باشید که برای هر شخص می‌تواند متفاوت باشد. به یاد داشته باشید برای بهره بردن از یک برنامه بدنسازی نچرال، بهترین راه مشورت گرفتن از متخصصین امر است.

منبع مقاله

www.muscleandfitness.com

۲ دیدگاه. همین الان خارج شوید

  • خیلی ممنون بابت مقاله ای خوبتون

    پاسخ
  • حلال زاده
    آگوست 20, 2021 7:48 ق.ظ

    سلام
    هرچیزی باید در دراز مدت هم مفید باشه تا بگیم خوبه یانه
    بااین موادی که بدنسازا به خودشون می زنند
    آینده خوبی نداارن
    و متاسفانه خیلی ها به پیری و حتی میانسالی نمیرسن و فوت میشن
    اگه برای سلامتیو زیبایی اندام باشه نیازی به هورمون و هزار دنگ و فنگ دیگه نیس

    پاسخ

سوال و یا نظر خود را بنویسید

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
تا ساعتی دیگر به شما پاسخ داده میشود. برای دیدن جوابتان به همین صفحه بازگردید.