هنگامی که قصد شروع ورزش را دارید انتخاب مربی مناسب اولین اقدام یک ورزشکار بعد از ورود به باشگاه است.

اما با توجه به اینکه مربی ها هم می توانند ناکارآمد باشند باید به نشانه هایی که در یک مربی برای جلوگیری از انتخاب اشتباه وجود، توجه ویژه داشته باشیم. پس انتخاب مربی مناسب اصل مهمی در ورزش است.

تشخیص مربی ناکارآمد و پر مدعی

با اطمینان می توان گفت انتخاب یک باشگاه و البته یک مربی مناسب می تواند یک فرآیند سخت باشد. به این دلیل که خیلی از مدارک و گواهی نامه ها غیر معتبرند. از طرفی اخذ آنها کار بسیار آسانی است.
شما ممکن است در انتخاب مربی تجربه زیادی نداشته باشید. یا اینکه تا کنون با یک مربی پر مدعا کار نکرده باشید. به همین دلیل در این مقاله ۵ مورد از نشانه های مهم که بتواند در این امر به شما کمک کند ، با ما همراه باشید.

تشخیص مربی ناکارآمد و پر مدعی

انتخاب مربی مناسب با شناخت نشانه های یک مربی نامناسب

در ادامه ۵ نشانه از مربی های نامناسب و راهکار های جلوگیری از انتخاب آن ها را با شما در میان گذاشته و آنها را بررسی می نماییم.

۱- مربی قبل از شروع جلسه تمرینی هیچ سوالی از شما نمی پرسد

حداقل نیمی از پروسه ای که یک مربی باید برای افراد تحت تعلیم خود در نظر بگیرد دریافت اطلاعات در مورد مصدومیت های احتمالی و اهداف ورزشی ورزشکار است. برای مثال ممکن است هدف شما چربی سوزی باشد. ولی مربی تان بر روی تمرینات قدرتی تاکید دارد. بنابراین اگر مربی قبل از شروع برنامه تمرینی با ورزشکار در مورد این دست موارد صحبت نمی کند، نشان دهنده ناکارآمد بودن این مربی است.

۱- مربی قبل از شروع جلسه تمرینی هیچ سوالی از شما نمی پرسد

راهکار :

بدنبال مربی باشید که شنونده خوبی باشد. حتی تا نیمی از وقت تمرین را به دریافت اطلاعات مرتبط با پروسه ورزشی شما بگذارد.

۲- مربی مناسب شما را تشویق به تحمل درد ناشناخته نمی‌کند

یک مربی خوب و با تجربه تفاوت بین عکس العمل ورزشکار در حین مواجهه با تمرینات سخت و طاقت فرسا با دردهای ناشی از مصدومیت و یا محدودیت های جسمی ورزشکار را می داند. اگر او به این موارد توجه کافی ندارد پس قطعا نمی تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد و تنها یک فرد از خود راضی است.
ورزش کردن با این دسته از مربیان ممکن است شما را از ورزش زده کند. حتی در حالات دیگر ممکن است باعث آسیب های جدی به شما شود.

۲- مربی مناسب شما را تشویق به تحمل درد ناشناخته نمی‌کند

راهکار :

سعی کنید مربی ای را انتخاب کنید که به هنگام بروز درد سعی بر ریشه یابی آن داشته باشد. همچنین با ارائه راهنمایی های مفید و کامل شما را همراهی کند. البته به یاد داشته باشید که او یک مربی ورزشی است و نه یک پزشک متخصص.

۳- مربی مناسب قادر به تنظیم برنامه منعطف است

شما باید بتوانید از مربی خود بخواهید که گزینه جایگزین برای یک یا چند حرکت تمرینی شما در نظر بگیرد. اگر او از این امر امتناع ورزید و یا موفق به ارائه گزینه یا گزینه های مناسب دیگر نبود، احتمالا مربی مناسبی را انتخاب نکرده اید.
در علم بدنسازی ایجاد نظم حرکتی بسیار ضروری است. و برقراری این نظم ممکن است در افراد گوناگون متفاوت باشد. حال آنکه تنوع این حرکات نامحدود می باشد. یک مربی باید قادر باشد با توجه به هدف ورزشی شما، یک حرکت جایگزین برای ایجاد حس رضایت در شما پیدا کند. و اگر قادر به پیدا کردن گزینه مناسب شما نیست، پس قطعا انتخاب او بعنوان مربی شخصی مناسب نبوده است.

۳- مربی مناسب قادر به تنظیم برنامه منعطف است

راهکار :

در همان اولین جلسه تمرینی با چند سوال و درخواست تغییر بعضی حرکات مربی خود را محک بزنید تا در صورت نیاز بتوانید هر چه سریعتر دست به تغییر مربی خود بزنید.

۴- شما به عنوان یک تازه وارد در باشگاه احساس ناخوشایندی دارید

این اتفاق می تواند بدلیل جو حاکم بر خود باشگاه نیز رخ بدهد. ولی در هر صورت یک مربی خوب و کارآمد باید بر محیط کاری خود سیطره کامل داشته باشد. و حتما بتواند بستری آرامش بخش برای شما در طول انجام تمرینات ورزشی تان فراهم سازد.
این امر باعث ایجاد انگیزه در شما و در نتیجه پیگیری بهتر روند ورزش کردن از طرف شما خواهد شد. نتیجه این مدیریت از طرف مربی ، با دستاورد شما رابطه مستقیم دارد.

۴- شما در باشگاه به عنوان یک تازه وارد احساس ناخوشایندی دارید

راهکار :

در اولین قدم بهتر است در انتخاب باشگاه، فضای آن را هم در نظر داشته باشید. همانطور که از دیدن شیوه رفتاری یک مربی می توانید پی به این موضوع ببرید که تمرین در کنار آن شخص تا چه حد می تواند ثمربخش باشد می توانید مناسب بودن شرایط باشگاه را نیز بررسی کنید.

۵- مربی شما را به خاطر نرسیدن به اهدافی که خودش مشخص کرده است تحقیر می کند

در زمان انتخاب مربی مناسب یکی دیگر از نشانه های یک مربی نا کارآمد، نداشتن درک متقابل از ورزشکاران مختلف است. شاید بعضی از ورزشکاران نتوانند و یا نخواهند که سبک زندگی یک بدنساز حرفه ای را دنبال کنند. در حالیکه مربی آن ها تنها سبک زندگی خود را درست می خواند. در صورتیکه رژیم و برنامه تمرینی هر شخصی با توجه به شیوه زندگی مختص همان فرد باید تنظیم شود. اگر مربیتان به دلیل اینکه شب قبل نتوانسته اید از خوردن کیک تولد بگذرید شما را تحقیر می کند. مطمئنا مربی مناسبی را انتخاب نکرده اید.

۵- مربی شما را به خاطر نرسیدن به اهدافی که خودش مشخص کرده است تحقیر می کند

راهکار :

بدنبال مربی ای باشید که بتواند شرایط زندگی شما را بدرستی درک کرده و در طی مسیر باعث ترغیب میل شما به پیشرفت باشد. نه اینکه سبک زندگی خود را به شما تحمیل کند.

منبع مقاله

www.t-nation.com

سوال و یا نظر خود را بنویسید

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
تا ساعتی دیگر به شما پاسخ داده میشود. برای دیدن جوابتان به همین صفحه بازگردید.