انواع مکمل مولتی ویتامین تولیدات آزمایشگاهی با منشا طبیعی و یا شیمیایی هستند که انواع مختلف ویتامین ها و مواد معدنی را در خود دارند. این محصولات توسط کمپانی های مختلف با فرم های گوناگون مانند قرص، کپسول، سافت ژل، شربت، پودر و حتی آدامس تولید می شوند.

مکمل مولتی ویتامین رایج ترین مکمل مصرفی در سراسر جهان است.

ترکیب مولتی ویتامین ها چیست ؟

۵۳ نوع ویتامین و حداقل ۱۶ ماده معدنی وجود دارد که برای سلامتی بدن ضروری است. بسیاری از این مواد در واکنش های آنزیمی بدن شرکت دارند . مثل هورمون ها، مولکول های سیگنالیک یا عناصر ساختاری عمل می کنند. بدن انسان برای تولید مثل، حفظ سلامت و تعادل بدن، رشد و تنظیم فرآیند ها و غیره به این مواد مغذی نیاز دارد.

مواد غذایی حیاتی برای بدن در مولتی ویتامین

کمبود ویتامین ها و مواد معدنی در بدن می تواند زمینه ساز مشکلات فراوان و بیماری های مختلف باشد. بنابراین بهتر است از تامین این مواد از طریق تغذیه طبیعی بهره ببریم. در صورت نیاز با استفاده از مکمل های مولتی ویتامین این کمبودها را جبران می کنیم.

ویتامین ها و مینرال ها در بدن چه کارهایی انجام می دهند؟

ما برای اینکه  بدنمان بتواند تمامی وظایفش را به خوبی انجام دهد نیاز به انجام وظیفه درست توسط آنزیم های بدنمان داریم. این آنزیم ها توسط ویتامین ها و مینرال ها فعال می شوند. آنزیم های مشخص به ویتامین های خاصی برای فعال شدن نیاز دارند. برای مثال برای ارسال تکانه های عصبی به نوک انگشتانمان به فعالیت یک آنزیم نیازمندیم که آن آنزیم برای فعال شدن نیاز به ویتامین B6 دارد اگر دچار کمبود ویتامین  B6 باشیم احتمال بسیار فراوان نوک انگشتانمان دچار حالت گز گز می شود.

مولتی ویتامین مینرال و نقش آن در بدن

چه کسانی باید مولتی ویتامین مصرف کنند؟

هیچ مدرک و تحقیقی وجود ندارد که نشان دهد تمامی ما نیازمند مصرف مولتی ویتامین هستیم اما در بعضی گروه ها هستند که مصرف مولتی ویتامین برای آنها مناسب و یا حتی ضروری است مانند افراد مسن، گیاهخواران، خانم های باردار و شیرده افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند. هم چنین کسانی که رژیم های غذایی کم کالری رعایت می کنند، افرادی که اشتهای زیادی به غذا خوردن ندارند و افرادی که کارهای فیزیکی و یا فکری سنگین انجام می دهند به مصرف مولتی ویتامین نیاز بیشتری دارند.

نشانه های کمبود ویتامین در بدن انسان کدامند؟

در بسیاری از موارد ممکن است کمبود ویتامین ها در بدنمان علائم خاصی به دنبال نداشته باشد. اما در دراز مدت این کمبود حتما ما را با مشکل مواجه خواهد کرد.

علائم کمبود ویتامین ها در بدن :

ویتامین A : مشکل بینایی، شب کوری، کاهش عملکرد سیستم ایمنی

ویتامین B : کمبود انرژی، افسردگی، بدخلقی، خشکی پوست، ریزش مو

ویتامین C : ضعف عضلانی، درد عضلانی، کبود شدن آسان و بی دلیل پوست و در موارد حادتر خونریزی لثه

ویتامین D : ضعیف شدن ساختار استخوان ها و مفاصل، گرفتگی های عضلانی

ویتامین E : کم خونی، کمبود انرژی، آسیب رسیدن به سلول های عصبی

علائم کمبود مواد معدنی و ویتامین ها تنها یک هشدار برای آگاهی از شرایط بدن می باشد. فقط با آزمایش دقیق این کمبود قابل استناد است.

علائم کمبود  مواد معدنی در بدن :

پتاسیم   : گرفتگی عضلات، در موارد حاد آریتمی قلبی

کلسیم : گرفتگی عضلات، بی قراری، پریدن چشم، ضعف استخوان ها در دراز مدت

آهن : کم خونی، ریزش مو، بوی بد دهان

سدیم : ضعف و بی حالی، گرفتگی عضلات، در موارد حادتر گیجی منتهی به کما

منیزیم : خستگی ، ضعف ، فشار خون بالا ، تشنج ، کم خوابی ، کاهش اشتها ، حالت تهوع ، تغییرات شخصیتی و…

روی : ریزش مو ، کاهش بدون دلیل وزن ، چشایی عجیب ، احساس بی حالی و ….

مواد معدنی و علائیم کمبود آنها در بدن

آیا کودکان هم می توانند مولتی ویتامین استفاده کنند؟

بله! البته بهتر است کودک یک برنامه غذایی سالم و کامل و متنوع داشته باشد. حتما از انواع میوه، سبزی، غلات کامل، پروتئین و چربی سالم استفاده کند. اما با این حال برای اینکه مطمئن شویم کودکمان تمامی آنچه را که بدنش احتیاج دارد دریافت می کند. می توانیم یک مولتی ویتامین مناسب گروه سنی اش تهیه کنیم تا فضاهای خالی برنامه غذایی کودک را پوشش دهد.

آیا مصرف مولتی ویتامین بی خطر است؟

سالیان بسیار زیادی است که مکمل های ویتامینی توصیه می شوند. این مکمل ها در گروه هایی از افراد که پیش تر گفته شده ضروری است. هم چنین در افراد با شرایط عادی در تمامی این سال ها هیچ گونه آثار سویی مشاهده نشده است. البته هنگام خرید مولتی ویتامین باید دقت کنیم که کدام یک از آن ها مناسب شرایط و سن و سال ما است. هم چنین باید در انتخاب کمپانی تولید کننده و برچسب های اطلاعات تغذیه ای توجه داشت چون دیده شده در برخی از مکمل های مولتی ویتامین مواد سمی مانند سرب و جیوه وجود دارد.

در انتخاب مولتی ویتامین ها مبایست دقت داشت

چگونه یک مکمل مولتی ویتامین مناسب بدن و شرایط خودمان را انتخاب کنیم؟

افراد مختلف با توجه به نوع فعالیت و نوع مواد غذایی که دریافت می کنند باید نوع مولتی ویتامین مصرفی خود را برگزینند. اکثر افراد در دریافت مقادیر کافی ویتامین های گروه B، منیزیم، کلسیم، ویتامین D و روی (zinc) مشکل دارند. با همه این تفاسیر بهترین راه برای انتخاب یک مکمل مناسب ویتامینی انجام آزمایشات پزشکی از طریق خون و مشاوره گرفتن از یک پزشک یا یک مربی با علم و تجربه است.

انتخاب مولتی ویتامین مناسب
null
نتیجه گیری
مصرف مولتی ویتامین برای اغلب افراد به خصوص کسانی که فعالیت شدید و یا طولانی مدت فیزیکی دارند و یا افرادی که به دلایل مختلف و متعدد تغذیه مناسبی ندارند. بسیار مفید و کمک کننده است اما برای کسانی که فعالیت های بدنی کم و تغذیه مناسبی دارند و از تمامی گروه های مواد غذایی به اندازه کافی استفاده می کنند ضرورتی ندارد.

منبع مقاله

healthline.com

سوال و یا نظر خود را بنویسید

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
تا ساعتی دیگر به شما پاسخ داده میشود. برای دیدن جوابتان به همین صفحه بازگردید.