برنامه رژیم کتوژنیک انواع مختلفی دارد. با درنظر گرفتن شرایط مختلف، یکی از این روش های مختلف این رژیم توسط فرد انتخاب می شود.این شرایط به مسائل مختلفی بستگی دارد که با در نظر گرفتن آنها ، کاربردی ترین رژیم کتوژنیک این رژیم برگزیده می شود.

در رژیم کتوژنیک برلی بدن حالت کتوزیس برای بدن اتفاق می افتد که در زیر به این موضوع پرداخته ایم.

نمونه برنامه رژیم کتوژنیک

انواع رژیم کتوژنیک

انواع رژیم کتوژنیک را می توان در سه دسته معرفی کرد که شامل موارد زیر می باشند:

رژیم استاندارد SKD

در این مدل مصرف کربوهیدرات کم، پروتئین متوسط و چربی زیاد است یا به عبارت دیگر میزان آن ۵% کربوهیدرات، ۲۰% پروتئین و ۷۵% چربی می باشد.

درصد غذاهای مصرفی رژیم کتوژنیک

رژیم چرخه ای یا CKD

در این مدل فرد در دوره های کوتاه مدت بین رعایت رژیم غذایی اجازه مصرف کربوهیدرات را به صورت عادی دارد. برای مثال فرد بعد از ۵ روز انجام کامل رژیم ۲ روز اجازه افزایش کربوهیدارت دریافتی را دارد.

رژیم با پروتئین بالا

این روش شبیه نوع استاندارد می باشد با این تفاوت که مصرف پروتئین در آن بیشتر است که تقسیم بندی مواد مغذی به صورت ۶۰% چربی،۳۵% پروتئین و ۵% کربوهیدرات خواهد بود.

غذاهای قابل مصرف در برنامه رژیم کتوژنیک

تخم مرغ، گوشت پرندگان و ماکیان، ماهی، گوشت قرمز، لبنیات به خصوص نوع پر چرب. آجیل و دانه ها، انواع کره های حیوانی و گیاهی، انواع روغن دانه ها، آووکادو. همچنین سبزیجات بدون نشاسته ، شیرین کننده های مصنوعی مانند استویا و اریتریتول، انواع ادویه و چاشنی های بدون قند. و نیز سبزیجات خشک رایج، سس مایونز، روغن زیتون.

چند ماده غذایی پر مصرف در رژیم کتوژنیک

غذاهای غیر قابل مصرف (ممنوع) در این رژیم

غلات و نشاسته، خوارکی ها و نوشیدنی های شیرین، میوه، گندم، سیب زمینی، هویج، حبوبات و سایر محصولات حاوی کربوهیدرات.

نکات کلیدی رژیم کتوژنیک

  • اغلب کسانی که به سراغ برنامه رژیم کتوژنیک می روند در گذشته از پیروان رژیم اکتینز بوده اند . این افراد هیچ گونه محدودیتی در مصرف پروتئین نداشته اند. هنگامی که شما مصرف پروتئین خود را پایین می آورید سطح کتوز شما نیز به همان نسبت پایین می آید.از همین رو اگر مقدار مناسب و ایده آلی از پروتئین مصرف نکنید دچار کاهش وزن از ناحیه عضلات خواهید شد. پس مصرف پروتئین کافی در این رژیم را هرگز فراموش نکنید.
  • کتوژنیک یک رژیم غذایی برای اجرای کوتاه مدت است . کارشناسان تغذیه آن را برای یک روش بلند مدت توصیه نمی کنند. البته باید در نظر داشت که این رژیم سطح تری گلیسرید و HDL را بهبود می بخشد ولی تغییر محسوسی در مقادیر LDL  مشاهده نخواهد شد.
مواد غذایی رژیم کتوژنیک با نسبت خاص

چگونه می توان رسیدن به شرایط کتوزیس در بدن را فهمید؟

همانطور که اشاره کردیم بدن در رژیم کتوژنیک وارد حالت کتوزیس می شود. برای این منظور از شروع دوره، ۳ تا ۵ روز زمان لازم است. علائمی که معمولا برای فرد ایجاد خواهد شد، نشانه شروع فرآیند در بدن است. البته اکثر این موارد بعد از مدت کوتاهی از بین می روند و باعث آزاردیدن بلند مدت نخواهد بود.

آیا کتوزیس شرایط خطرناکی است؟

خیر. اغلب کتوزیس، با کتواسیدوز اشتباه گرفته می شود. کتوزیس شرایط نسبتا طبیعی است که پیش تر راجع به آن توضیحاتی دادیم. اما کتواسیدوز در بیماران دیابتی که دیابتشان کنترل نشده است رخ می دهد.

۹ نشانه کتوزیس شدن بدن

  1. افزایش حجم و دفعات ادرار
  2. ایجاد بوی بد در دهان
  3. خشک شدن پوست
  4. احساس سرگیجه
  5. خشک شدن دهان
  6. احساس تشنگی مداوم
  7. حالت تهوع
  8. ایجاد مشکلات تنفسی
  9. احساس درد معده

دستور پخت نان کتوژنیک

فر را در مای ۱۸۰ درجه سانتی گراد به مدت ده دقیقه گرم می کنیم. ابتدا تخم مرغ ها را با همزن برقی کاملا هم می زنیم تا رنگ آن به سفید تغییر کند. پس از آن روغن نارگیل را اضافه می کنیم و هم می زنیم سپس کره آب شده را اضافه می کنیم. پس از آن آرد بادام و ژلاتین را اضافه می کنیم و هم می زنیم. سپس بکینگ پودر و نمک را اضافه کرده و هم می زنیم. سپس مخلوط آماده شده را روی کاغذ روغنی میریزیم و شکل صاف و پحش شده ی کامل به آن می دهیم و ۴۵ دقیقه در فر به آن اجازه می دهیم تا کاملا پخته شود. این نان یک تا ۲ هفته در فریزر قابل نگه داری است

مواد لازم و روش تهیه نان کتوژنیک

  1. کره آب شده ۱۰۰ گرم
  2. روغن نارگیل ۳۰۰ گرم
  3. تخم مرغ ۷ عدد
  4. بکینگ پودر یک قاشق چایخوری
  5. آرد بادام ۲۰۰ گرم
  6. یک قاشق مرباخوری ژلاتین ساده
  7. نمک نصف قاشق چایخوری
یک ساندویچ کتوژنیکی

منبع مقاله

quickfit.ir || dietdoctor.com || doctoreto.com || webmd.com || health.harvard.edu || namnak.com || irancook.ir

سوال و یا نظر خود را بنویسید

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
تا ساعتی دیگر به شما پاسخ داده میشود. برای دیدن جوابتان به همین صفحه بازگردید.