گلوتامین چیست ؟

گلوتامین یک اسید آمینه غیرضروری است. نیتروژن ۱۹% آن را تشکیل می دهد و روزانه حدود ۹ گرم توسط بدن ساخته می شود. این اسید آمینه ، فراوانترین آمینواسید در بدن است که بیشتر در پلاسما، عضلات اسکلتی بدن و اسکلت حضور دارد. غلظت گلوتامین در بدن یک فرد سالم ۳ تا ۴ برابر دیگر اسیدآمینه هاست.گلوتامین ۶۰% از آمینو اسید های درون سلولی را تشکیل می دهد.

عملکرد گلوتامین چگونه است؟

گلوتامین از گلوتامات و آمونیاک تشکیل شده است. این آمینواسید در زمان ریکاوری بدن و درمان آسیب دیدگی و ضرب دیدگی بسیار موثر است. همچنین باعث ارتقای سیستم ایمنی بدن می شود. این اسید به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند و می تواند از بروز بیماری های روده ای جلوگیری کند. همچنین در درمان زخم معده به عنوان داروی کمکی کاربرد دارد.
بدنسازان و دیگر ورزشکاران در زمان اجرای فعالیت ورزشی شدید دچار تخریب سلول های عضلانی می شوند. سپس سطح سرمی

کاربرد گلوتامین در ورزش

گلوتامین در خون آن ها پایین می آید. مصرف این مکمل به بازسازی و ترمیم عضلات کمک شایانی می کند.
از دیگر اثرات این مکمل تاثیر بر متابولیسم گلوکز در بدن است. این مکمل به ساخت گلوکز در بدن کمک می کند ولی بر مقادیر انسولین بی اثر است.

میزان و روش مصرف گلوتامین در افراد مختلف

در افراد ورزشکار میزان مصرف بستگی به عواملی مانند وزن بدن، نوع و شدت تمرینات و برنامه غذایی دارد. اما به طور کلی برای افراد ورزشکار روزانه بین ۵ تا ۳۰ گرم می تواند مصرف شود. این مقدار در افراد غیر ورزشکاری که به عنوان کمک درمان استفاده می شود به مراتب کمتر و روزانه بین ۱٫۵ تا ۱۰ گرم بسته به نوع بیماری و وزن بدن بیمار تجویز خواهد شد.
گلوتامین به فرم های مختلفی در بازار یافت می شود که می توان از نوع پودری، کپسولی و مایع نام برد. انتقال گلوتامین از طریق یک مکانیزم وابسته به سدیم اتفاق می اقتد. به همین دلیل بهتر است همراه کمی نمک و یک نوشیدنی غیر گرم مصرف شود.

میزان مصرف گلوتامین

نقش گلوتامین در بدن

تحقیقات نشان داده اند که مصرف گلوتامین در زمان انواع استرس به حفظ عضلات بدن کمک می کند. یکی از خواص شایان توجه و برجسته آن اثرات ضد کاتابولیزی آن است. به این معنا که از تجزیه پروتئین در حین تمرین و دیگر شرایط دشوار جلوگیری می کند. همچنین ۷۰% گلوتامین داخلی بدن در عضلات اسکلتی بدن مورد استفاده قرار می گیرد.
این پروتئین نقش بسیار مهمی در حفظ نسبت اسید و باز بدن ایفا می کند. همچنین بدن از گلوتامین برای دفع آمونیاک استفاده می کند. آمونیاک ماده سمی ای است که بر اثر واکنش های دامیناسیون تولید می گردد. این پروتئین به آمونیاک متصل شده و دفع آنرا از طریق کلیه ها ممکن می سازد.

تاثیر بر قند خون

یکی از نقش های گلوتامین کمک به تنظیم میزان ترشح هورمون انسولین و تثبیت قند خون است. مصرف این مکمل باعث کاهش نواسانات قند خون و میل خوردن مواد غذایی شیرین می گردد.این نکته بسیار سودمندی برای افراد چاق و مبتلا به دیابت است.

فواید و مزایای مصرف گلوتامین

 

  1. جلوگیری از تخریب بافت عضلانی
  2. کمک به مفاصل با هیدراته نگه داشتن بدن
  3. افزایش آب درون سلولی
  4. انتقال نیتروژن بین ارگان ها و حفظ تعادل اسید و باز بدن
  5. افزایش ترشح هورمون رشد انسانی HGH
  6. منبع انرژی برای سلول های مخاطی روده
  7. منبع انرژی سلول های سیستم ایمنی
  8. بالانس کردن سنتز و تجزیه پروتئین در درون سلول ها
  9. تسریع روند ریکاوری
  10. افزایش استقامت در زمان کمبود گلیکوژن در عضلات

آیا مصرف گلوتامین محدودیت زمانی دارد؟

خیر. این مکمل را می توان برای مدت های بسیار طولانی بدون نمایان شدن وبروز هیچگونه عوارضی استفاده کرد.
برای مصرف طولانی مدت این پروتئین می بایست مکمل های حاوی ویتامین های گروه B استفاده کرد. به ویژه ویتامین های B6 و B12 زیرا این ویتامین ها نقش ویژه ای در متابولیسم گلوتامین ایفا می کنند.

گلوتامین طبیعی بدن چگونه ساخته می شود؟

این پروتئین در عضلات از پیوستن گلوتامات و آمونیاک طی فرآیندهای پیچیده شیمیایی ساخته می شود . سپس از طریق جریان خون به سایر ارگان های بدن انتقال می یابد. در حالت عادی بدن گلوتامین مورد نیاز خودش را تولید می کند که روزانه می تواند حدود ۹ گرم می رسد. اما در شرایط خاص مانند جراحت و آسیب دیدگی، عمل جراحی، استرس زیاد، ورزش های سنگین و برخی بیماری های عفونی سطوح آن در بدن پایین می آید و نیاز است که از منابع بیرونی تامین شود.

منابع و نقش گلوتامین

نقش گلوتامین در بدن

تاثیر بر هورمون رشد انسانی (HGH)

گلوتامین به بدن در تولید هورمون رشد انسانی کمک می کند. تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده اند که مقادیر HGH بعد از استفاده از گلوتامین می تواند تا ۴۰۰% رشد داشته باشد.

تاثیر بر مغز

گلوتامین موجود در مغز و مایع نخاعی انسان حدود ۱۰ الی ۱۵ برابر مقادیر موجود این ماده در خون است. به همین سبب مصرف گلوتامین می تواند در افزایش تمرکز، کاهش استرس و تقویت هوشیاری و حافظه موثر عمل کند.

منابع غذایی حاوی گلوتامین

  1. غذاهای دریایی
  2. گوشت قرمز
  3. تخم مرغ
  4. کلم بنفش
  5. ماست
  6. آجیل
  7. جعفری
  8. شیرخشک بدون چربی
  9. ذرت
  10. برنج سفید

گلوتامین در چه بیماری هایی می تواند کمک کننده باشد؟

این پروتئین در درمان سرطان و متقاعب آن شیمی درمانی یا پرتودرمانی می تواند تاثیر مثبت داشته باشد. افرادی که پیوند مغز استخوان انجام داده اند و یا دچار بیماری ایدز هستند هم، در فرآیند درمان از این پروتئین بهره می گیرند.

بعضی غذاهای سرشار از گلوتامین

آیا گلوتامین عوارض دارد؟

مصرف این پروتئین در اغلب اوقات و ۹۹% افراد بدون هیچگونه عوارض منفی ای است اما در موارد نادر می تواند باعث کهیر و دیگر مشکلات پوستی و تنفسی، تورم در ناحیه مچ پا، تهوع و خشکی دهان شود. در صورت بروز هر یک از این علائم مصرف مکمل باید سریعا قطع شده و به پزشک مراجعه شود.

آیا مصرف همزمان با کراتین رقابتی برای جذب ایجاد می کند؟

خیر. در گذشته برخی ها عقیده داشتند مصرف همزمان گلوتامین و کراتین باعث تاثیر منفی بر جذب هر دوی این مواد می گذارد. اما هیچ یک از تحقیقات انجام شده برروی این مکمل های غذایی چنین اثر سویی را تایید نکردند. پس می توان از این ۲ مکمل بصورت همزمان بهره برد.

منبع مقاله

Muscleandstrengh.com | Livestrong.com | Kalleh.com

۳ دیدگاه. همین الان خارج شوید

  • محمدحسین
    ژوئن 30, 2021 3:45 ب.ظ

    باتشکر از مطالب مفیدتون میخواستم ببینم بهترین زمان مصرف گلوتامین چه زمانی هست؟ بعد تمرین، قبل خواب یا بعد خواب؟و اینکه حل کردن پودر در شیر اشکالی نداره؟ باتشکر

    پاسخ
    • Avatar photo
      مشاور فیت شیم
      ژوئن 30, 2021 4:45 ب.ظ

      نظر لطفتونه. محمد حسین جان زمان مصرف گلوتامین بستگی به هدف تاثیر گذاری اون داره. به طور معمول بعد از تمرینات سخت و پرفشار، توصیه میشه که گلوتامین پس از تمرین مصرف بشه. همچنین در صورتی که این مکمل جهت ریکاوری بهتر تجویز بشه، بهتره که قبل خواب مصرف بشه. درباره سوال دومتون باید بگم که اصلا گلوتامین رو با شیر مصرف نکنید چون وجود لاکتوز باعث تداخل میشه.
      موفق و تن درست باشی دوست عزیز

      پاسخ
  • سلام
    کی اینو بخوریم تا هورمون رشد بیشتری تولید بشه وافزایش قد داشته باشیم من در سن رشد هستم و ورزش بدنسازی کار میکنم .

    پاسخ

سوال و یا نظر خود را بنویسید

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
تا ساعتی دیگر به شما پاسخ داده میشود. برای دیدن جوابتان به همین صفحه بازگردید.