مکمل گینر چیست؟

گینر ها (weight trainers) مکمل هایی هستند که برای افزایش وزن به کار می روند و کاملا مناسب افراد لاغری است که می خواهند وزنشان افزایش پیدا کند.

مکمل گینر حاوی مقادیر زیادی از انواع کربوهیدرات ها به همراه مقادیر معینی چربی و پروتئین می باشد.

مکمل گینر و تفاوت انواع آن

گینرها دو نوع هستند. گینرهایی که تمرکز اصلیشان برروی افزایش وزن بدن است و گینرهایی که بر افزایش وزن با کیفیت بدن یعنی افزایش بیشتر توده عضلانی متمرکز هستند. در اصل هدف هردوی این مکمل های غذایی فراهم آوردن کالری بیشتر و مازاد مصرف روزانه است. با این کار فرد ورزشکار می تواند بتواند وزن فرد مصرف کننده را افزایش دهد.
تنها تفاوت این دو دسته ، نسبت مقدار کربوهیدرات به پروتئین در مکمل غذایی است. به طوری که گینرهای افزایش وزن کالری بیشتری نسبت به نوع دیگر برای فرد مهیا می کند. تا بتواند سریعا وزن بدن خود را افزایش دهد. در مقابل گینرهای عضله ساز درصد پروتئین بیشتری نسبت به دسته دیگر برای بدن فرد ارائه می دهند. این میزان پروتئین، بیشتر باعث افزایش وزن با کیفیت عضلانی مضاعف می شود.

یک فرد در حال استفاده ا یکی از انواع مکمل گینر

چگونگی افزایش وزن با مصرف این مکمل

گینرها روش ساده ای برای افزایش وزن و متعاقب آن حجم بدن دارند. مصرف آنها باعث می شود فرد مصرف کننده کالری بیشتری نسبت به کالری استاندارد روزانه به بدنش برساند. همین کالری اضافی در ساختن بافت های غالبا عضلانی، بیشتر بدن را یاری می رساند.

شاید جالب باشد که هر وعده از پودر گینر می تواند از ۳۵۰ تا ۱۲۰۰ کالری بسته به نوع پودر گینر به بدن برساند. این عدد در علم تغذیه عددی شگفت انگیز محسوب می شود.

چگونگی افزایش وزن با مصرف گینر و تاثیر آن بر گلیکوژن

تاثیر گینر بر ریکاوری گلیکوژن

گلیکوژن سوخت اصلی عضلات بدن انسان در فعالیت های با شدت بالا محسوب می شود. سنتز گلیکوژن در بدن یک روند نسبتا آهسته است. از این رو به بازسازی عضلات هنگامی که مابین جلسات تمرینی یا مسابقات با محدودیت زمان روبرو هستید باید کمک کرد. مطالعات صورت گرفته در سال ۲۰۰۳ در آکادمی علوم بدنسازی آمریکا نشان داد مکمل هایی که شامل پروتئین و کربوهیدرات هستند منجر به افزایش سرعت روند ریکاوری گلیکوژن عضلات پس از اتمام تمرین می شوند.

میزان مصرف مکمل گینر

برای  مصرف گینر بهترین توصیه کننده پزشک یا مربی ورزشی تان است. چون شرایط بدنی هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. اما میزان مصرف کلی این مکمل غذایی روزانه بین ۵۰ تا ۲۵۰ گرم است.

زمان مصرف گینر

این مورد بستگی به تعداد دفعات استفاده فرد و مقدار کلی مصرف این مکمل دارد. اما در حالت کلی مهم ترین وعده پیشنهادی، وعده پس از فعالیت ورزشی می باشد.

مزایای مصرف گینر

  1. افزایش کالری ورودی بدن
  2. افزایش عضله سازی
  3. افزایش سرعت ریکاوری
  4. بهبود عملکرد ورزشکار حین تمرینات
  5. ایجاد بالانس مثبت نیتروژن در بدن

اگر تصمیم به مصرف بیشتر بود وعده های بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب در صبح، ۲ ساعت قبل از تمرین و در نهایت شب قبل از رفتن تختخواب به ترتیب وعده های پیشنهادی بعدی است.

پروتئین درون گینرها چه نوع پروتئینی است؟

معمولا بخش عمده پروتئین درون گینر را پروتئین وی تشکیل می دهد. ولی بسته به نوع برند گینری که تهیه می کنید گاهی انواع دیگر پروتئین هم در گینرها یافت می شود ولیکن در تمامی گینرها عمده پروتئین از نوع پروتئین وی می باشد.

گینرها چگونه باعث بهبود عملکرد حین ورزش می شوند؟

این مکمل ها با ایجاد بالانس مثبت نیتروژن و البته اشباع شدن منابع گلیکوژن عضلات باعث می شود فرد در حین انجام تمرین احساس کمبود انرژی نکند و به اصطلاح کم نیاورد. همین امر باعث بهبود عملکرد حین انجام ورزش می شود.

پروتئین گینر و بهبود عملکرد ورزشی

نکته : در صورت مصرف بیش از حد گینر به احتمال فراوان دچار دل پیچه و دیگر مشکلات گوارشی خواهید شد و در بعضی موارد هم واکنش خاصی از طرف بدن ایجاد نمی شود. و مقدار دریافتی اضافی از بدن بدون بروز مشکل دفع می شود.
نکته : در موقعیت های استثنایی زمانی که دسترسی یا زمان کافی برای تهیه وعده غذایی وجود ندارد می توان از این مکمل به عنوان جایگزین وعده غذایی استفاده کرد.

می توان این مکمل را به همراه کراتین استفاده کرد؟

بله. این دو مکمل اگر در کنار هم مصرف شوند تاثیرات یکدیگر را تقویت می کنند و نتایج بهتری حاصل خواهد شد.

آیا مصرف این مکمل با دیگر مکمل های غذایی تداخل دارد؟

خیر! گینرها را می توان در کنار تمامی مکمل های غذایی دیگر مصرف کرد و مشکل خاصی ایجاد نمی کند.

مصرف مکمل گینر با مکمل های دیگر

آیا مکمل گینر باعث ایجاد نفخ معده می شوند؟

درحالی که گینرها حاوی کربوهیدرات و پروتئین بالایی هستند در اکثر موارد هم چنین دارای مقادیر زیادی فیبر غذایی نیز هستند و همین باعث جلوگیری از نفخ و ناراحتی های گوارشی دیگر می شود.

آیا مصرف مکمل گینر ایجاد خطر می کند؟

خیر! می توان به جرات گفت پودرهای پروتئینی و گینرها بخش جدانشدنی از ورزش حرفه ای هستند. اگر در میزان مصرف و تهیه آن ها از فروشگاه معتبر احتیاط کنیم و در کنار مصرف گینر رژیم غذایی درست و مناسبی در پیش بگیریم هیچ مشکلی ما را تهدید نمی کند.

معایب مکمل گینر

  1. امکان ایجاد مشکلات گوارشی در مصارف طولانی مدت بیش از ۶ ماه
  2. ایجاد مشکلات روده ای در صورت کم مصرف کردن مایعات
  3. امکان ایجاد مشکلات کلیوی در صورت عدم مصرف کافی مایعات
  4. امکان ایجاد مشکلات انسولینی در افراد دارای بیماری دیابت پنهان

آیا فقط با مصرف گینر می توانیم افزایش وزن و حجم عضلات را داشته باشیم؟

خیر! برای افزایش وزن با کیفیت باید از ترکیب رژیم غذایی مناسب و ورزش با برنامه تمرینی اصولی و پس از همه این ها مصرف مکمل گینر بهره برد و مصرف گینر به تنهایی هیچ کمکی به بهبود ترکیب بدنی نمی کند.

مصرف مکمل گینر و افزایش وزن

منبع مقاله

Muscleandstrengh.com | Livestrong.com | Drluxe.ir | Quora.com

۴ دیدگاه. همین الان خارج شوید

  • سلام
    من هفته ی دوم مصرف گینر و کراتینم هست ولی هیچ اضافه وزنی نداشتم و تحول خاصی در بدنم اتفاق نیوفتاده آنچنان
    و من برای جوش های صورتم راکوتان مصرف میکنم هفته ای سه عدد دلیلش قرص راکوتان هستش ؟ اگه هست چکار باید کنم کدومو قطع کنم مصرفش رو مرسی

    پاسخ
    • Avatar photo
      مشاور فیت شیم
      ژانویه 28, 2024 4:47 ب.ظ

      سلام
      خب تنها مصرف گینر و کراتین کافی نیست و شما باید نگاه ویژه تری به خوراک خودتون داشته باشید. در کل وقتی کالری دریافتی ما بیشتر از کالری مصرفیمون باشه به مرور زمان با حفظ این روند باعث افزایش حجم بدن خواهیم شد. به مواردی مثل برنامه تمرینی و سیستم تمرینی که استفاده میکنید هم برمیگرده.

      پاسخ
  • سلام خسته نباشید اگه یک اسکوپ گینر رو یکجا بخوریم مشکلی داره یا اینکه یک اسکوپ حتما باید در چند وعده مصرف بشه؟!

    پاسخ
    • Avatar photo
      مشاور فیت شیم
      مارس 22, 2024 10:41 ب.ظ

      دورد بر شما سلامت باشید
      در ۹۹ درصد مواقع میتوان ۱ اسکوپ گینر رو در یک وعده استفاده کرد. مگر در شرایط خاص که با نظر مربی و یا کارشناس تغذیه تجویز شده باشد

      پاسخ

سوال و یا نظر خود را بنویسید

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
تا ساعتی دیگر به شما پاسخ داده میشود. برای دیدن جوابتان به همین صفحه بازگردید.