پروتئین وی چیست؟

پروتئین وی بخش مایع شیر است که در طول فرآیند تولید پنیر حاصل می شود. شیر حاوی دو نوع پروتئین وی (۲۰%) و کازئین (۸۰%) است. وقتی پنیر تولید می شود قسمت چرب شیر دلمه می بندد و از شیر به عنوان محصول جانبی جدا می شود. اگر بسته بندی ماست را باز کرده باشید حتما دیده اید که روی ماست مایع زرد رنگ شفافی وجود دارد.این همان پروتئین وی است.

پنیرسازها در گذشته این بخش را دور می ریختند اما امروزه آنرا طی فرآیندهایی، تبدیل به پودر پروتئین می کنند. این پروتئین از چندین پروتئین کوچک شامل آلفا – لاکتاسبومین، بتا – لاکتاگلوبولین، آلبومین سرم و ایمونوگلوبولین ها تشکیل شده است.این مکمل تمامی ۹ آمینواسید ضروری که بدن قادر به ساخت آنها نیست را در ترکیبات خود دارد. از این پروتئین علاوه بر ورزش در غنی سازی ماکارونی، بستنی و پنیر، تولید شیر خشک و … استفاده می شود.

پروتئین وی چیست

انواع پروتئین وی

۱- کنسانتره WPC

درصد خلوص این نوع از پروتئین ۷۰ تا ۸۰ درصد می باشد. در ترکیب آن مقادیری چربی و کربوهیدارت نیز وجود دارد. نوع کنسانتره با فرآیند مایکروفیلتر و یا اولترافیلتراسیون تولید می شود. این نوع از پروتئین ارزان ترین نوع این مکمل شناخته می شود. این پروتئین با حذف چربی و لاکتوز از آب پنیر پاستوریزه تولید شده و طعم بهتری نسبت به سایر پروتئین ها دارد. این پروتئین همچنین خواص بیولوژیکی بهتری نسبت به انواع ایزوله و هیدرولیزه دارد.

پروتئین وی کنسانتره WPC

۲- ایزوله WPI

این نوع از پروتئین به دلیل فیلتراسیون طولانی تر یا بیشتر از نوع کنسانتره خالص تر است. ۹۰ % از این وی ایزوله را پروتئین تشکیل می دهد. این مکمل فاقد چربی، لاکتوز و کلسترول است. این پروتئین برای افرادی که مبتلا به بیماری عدم تحمل لاکتوز هستند و قصد متناسب کردن اندام و ساخت عضله و حذف چربی را دارند مناسب است.

۳- هیدرولیزه WPH

این پروتئین برخلاف سایر پروتئین های دیگر که از آب پنیر تولید می شوند از شیر گرفته می شود. این نوع از مکمل در واقع از کشک یا همان شیر دلمه بسته جدا می شود و هضم آن سریعتر و آسانتر از انواع دیگر این مکمل می باشد.

نکته : وی میکرون پارتیکولار : این پروتئین از تقسیم وی ایزوله به ذرات بسیار ریز تولید می شود. کاهش سایز دانه های پروتئین به یک پنجم، حلالیت این پودروی را بهبود می بخشد. این امر باعث می شود آنزیم های دستگاه گوارش سریع تر و راحت تر بتوانند پروتئین را هضم کنند.

مکمل وی را در چه زمانی مصرف کنیم؟

مکمل وی در زمان کمبود پروتئین در بدن و زمان ورزش کردن ( خواه از نوع مقاومتی و خواه از نوع غیرمقاومتی ) می تواند کمک شایانی به حفظ و ساخت توده ی عضلانی بکند. برای گرفتن بیشترین بهره بهتر است آن را بلافاصله پس از انجام فعالیت فیزیکی مصرف کرد. در صورت برنامه ریزی تغذیه ای برای دریافت بیشتر پروتئین از طریق مکمل های غذایی می توان از این فرآورده در ساعت های دیگر روز نیز استفاده کرد.

زمان مصرف پروتئین وی

نحوه عملکرد این پروتئین در بدن چگونه است؟

این مکمل پس از مصرف در مدت زمان کوتاهی به آسانی توسط دستگاه گوارش هضم می شود. سپس به واحدهای کوچکتری به نام آمینواسید یا اسید آمینه تجزیه می شود. این اسید های آمینه پس از عبور از کبد به جریان خون وارد شده و  باعث مثبت شدن بالانس نیتروژن در بدن می شود. اسید های آمینه به وسیله جریان خون به بافت هایی که بواسطه ی انجام تمرینات آسیب دیده اند می روند. در آنجا طی فرآیندهایی دوباره به یکدیگر متصل شده و بلوک های پروتئینی عضلات را تشکیل می دهند.

کار کرد پروتئین وی در بدن

فواید مصرف مکمل پروتئین وی

  • کمک به بالانس کردن مثبت نیتروژن در بدن و متعاقب آن افزایش حجم عضلانی
  • افزایش قدرت عضلانی
  • کمک به کاهش کلسترول بد خون LDL
  • بهبود علائم آسم در مراحل اولیه بیماری
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کاهش علائم افسردگی و یا جلوگیری از بروز این بیماری
  • کاهش اشتهای کاذب
  • کمک به درمان بیماری دیابت نوع ۲
فواید پروتئین وی

عوارض احتمالی در مصرف پروتئین

مصرف زیاد این مکمل می تواند باعث مشکلات گوارشی نظیر حالت تهوع، نفخ شکم، دل درد، اسهال و در پاره ای از اوقات بروز سردرد شود.

افرادی که به شیر حساسیت دارند به احتمال قوی با مصرف پروتئین نیز دچار علائم حساسیت خواهند شد.

اگر نمی توانید مکمل وی کنسانتره را تحمل کنید بهتر است نوع ایزوله و در افراد حساس تر نوع هیدرولیزه شده را انتخاب کنید. اما به طور کلی این پروتئین از امنیت تغذیه ای بالایی برخوردار است و اغلب افراد می توانند آن را بدون هیچ مشکلی مصرف کنند.

عوارض احتمالی پروتئین وی

روش مصرف پروتئین وی

ساده ترین روش مصرف این مکمل حل کردن آن در آب یا آبمیوه است. اما به روش های دیگری نظیر تهیه ترافل، کیک و بسیاری روش های دیگر رایج در آشپزی می توان از آن استفاده کرد . روش های دیگر مصرف این پروتئین خواص آن را تغییری نمیدهد.

.

یکی از راه های مصرف پروتئین وی به صورت ترافل می باشد.

آیا مصرف این مکمل در بانوان ممنوع است؟

خیر. این مکمل هم برای آقایان و هم برای بانوان تاثیرات مشابهی دارد. باید توجه داشت برخلاف برخی عقاید سنتی به هیچ عنوان باعث از دست رفتن ظرافت در بانوان نمی گردد. فقط به روند بهتر عضله سازی و چربی سوزی کمک می کند.

تاثیر مصرف پروتئین وی بر بانوان

آیا مصرف این مکمل باعث بروز جوش پوستی می شود؟

عموما خیر. اما در بعضی افراد که بدن آنها نسبت به پروتئین بسیار حساس است می تواند باعث بروز جوش پوستی شود. این عارضه با تعدیل مقدار پروتئین مصرفی از بین می رود.

تاثیر پروتئین وی بر پوست

منبع مقاله

Muscleandstrengh.com | Livestrong.com | Kalleh.com

۱ دیدگاه. همین الان خارج شوید

سوال و یا نظر خود را بنویسید

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
تا ساعتی دیگر به شما پاسخ داده میشود. برای دیدن جوابتان به همین صفحه بازگردید.