در مصرف سبزیجات و میوه ها به عنوان اصلی‌ترین منابع تامین فیبر باید بسیار دقت کنیم. سبزیجات در طول روز توسط ورزشکاران مصرف می شوند. ولی همه آن ها در دسته “مفیدها” قرار نمی گیرند. مصرف برخی از آنها مخاطره آمیز بوده و می تواند تاثیرات مخربی داشته باشد.

روند آلوده شدن مواد خوراکی

کشاورزان به صورت میانگین در هر سال مقدار ۱٫۳ میلیون پوند (تقریبا ۶۰۰ هزار کیلوگرم) از سموم دفع آفات در مزارع خود استفاده می کنند. تقریبا در هر جریب (تقریبا ۴ هزار متر مربع) از زمین های کشاورزی، میزان ۶ پوند(۲٫۷ کیلوگرم) از این سموم پخش می شود. ۳۵ هزار نوع سم  توسط کشاورزان استفاده می شود. چیزی در حدود ۴۰ درصد آن ها مورد آزمایش ایجاد سرطان قرار گرفته اند. نکته امیدوار کننده این است که بسیاری از این سموم ممنوع اعلام شده اند. اما با توجه به عملکرد نه چندان مطلوب بازرگانان، سالانه بین ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلیون تن از این سموم به کشورهای مختلف صادر می شوند. در نتیجه احتمال وجود داشتن این سموم در سبزیجات مورد مصرف انسان را بالا می برد.

روند آلوده شدن مواد خوراکی

خطرناکترین دسته میوه ها و سبزیجات

اتحادیه حقوق مصرف کنندگان از یک گروه تحقیقاتی به نام “کار گروه محیط زیست” کمک گرفت. این گروه با بهره بردن از داده های سازمان غذا و دارو لیستی از خطرناک ترین میوه ها و سبزیجات مرتبط با سموم دفع آفات را منتشر نمودند. در صورت استفاده از فقط ۵ مورد از این لیست، احتمال وارد شدن ۱۰ نوع از این سموم در مصرف کننده بسیار زیاد خواهد بود. این لیست از این قرار می باشد :
۱- توت فرنگی ۲- فلفل دلمه ای ۳- اسفناج ۴- گیلاس ۵- هلو ۶- کرفس ۷- سیب ۸- زردآلو ۹- لوبیا سبز ۱۰- انگور ۱۱- خیار ۱۲- گلابی ۱۳- سیب زمینی ۱۴- بلوبری

خطرناکترین دسته میوه ها و سبزیجات

۱۴ مورد از میوه ها و سبزیجات جایگزین و قابل مصرف

خوش بختانه لیست دیگری توسط این محققین با عنوان جایگزین لیست عنوان شده قبلی منتشر گردید. این لیست از لحاظ برخورداری سموم دفع آفات، در درجه سبز تری قرار می گیرند. این لیست به این صورت است :
۱- پیاز ۲- آووکادو ۳- ذرت شیرین ۴- آناناس ۵- انبه ۶- انبه ۷- مارچوبه ۸- کیوی ۹- کلم ۱۰- بادمجان ۱۱- هندوانه ۱۲- گریپ فروت ۱۳- سیب زمینی شیرین ۱۴- خربزه

۱۴ مورد از میوه ها و سبزیجات جایگزین و قابل مصرف

راه حل های مصرف میوه ها و سبزیجات در معرض سموم

  • میتوانید از لیست جایگزین اعلام شده استفاده نمایید. البته باید در نظر داشته باشید که متاسفانه تنوع کمتری خواهید داشت.
  • می توانید میوه ها و سبزیجات را در محلول تهیه شده از یک گالن آب گرم و یک قاشق چای خوری مواد شوینده ظرفشویی بشویید و بعد از ۱۰ ثانیه آن ها را آب کشیده و با خیال راحت میل کنید.
  • از محصولات کاملا ارگانیک خریداری نمایید که البته هزینه بسیار بیشتری را باید متقبل بشوید.
  • میوه ها و سبزیجات ذکر شده را که قابل لایه برداری (پوست کندن) هستند را استفاده کنید. البته با این عمل، مقداری از فیبر موجود در آن ها کاسته می شود.
  • میوه و سبزیجات منجمد و یا کنسروی خریداری نمایید. زیرا احتمال موثر ماندن سموم در آن ها تا میزان ۹۰ درصد کاهش پیدا می کند.
راه حل های مصرف میوه ها و سبزیجات در معرض سموم

منبع مقاله

www.t-nation.com

سوال و یا نظر خود را بنویسید

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
تا ساعتی دیگر به شما پاسخ داده میشود. برای دیدن جوابتان به همین صفحه بازگردید.